Vacantie 1999 in Frankrijk.
Deze keer niet in een trein
gezeten doch natuurlijk wel naar treinen gekeken. Mijn indruk is dat alle wat
grotere steden in frankrijk inmiddels worden aangedaan door een TGV welke op
normale dienstsnelheid de bestaande sporen volgen en daar waar de grote
afstanden moeten worden overbrugd, op een nieuw aangelegd spoor met hoge
snelheid gaan rijden.
Zo kan het gebeuren dat op een stuk hogesnelheid spoor met een
frequentie van 3 tot 5 minuten wordt gereden, als je dan in ruim
een half uur 11 treinen langs ziet scheuren waarvan 2x op de plaats
waar ik stond twee treinen elkaar passeren dan is dit een
bijzondere sensatie, met een behoorlijk volume geluid.
Overigens zijn de nieuwe trein stellen aanmerkelijk geluid arm, ongeveer het
niveau van het moderne intercity materiaal van de NS en dat bij 300 km/uur.
De plaats waar ik stond is in de omgeving van Autun daar waar de
lijn langs de zuid kant van het natuurpark de Morvan gaat is een
viaduct met de N81 uitstappen en genieten, het spoor is hier over
ca. 5 km te overzien, ook via een boeren weggetje is een eindje
verder naar het noorden bij het spoor te komen (het gehucht Manlay)
en daar is ook een hoogspanning voeding station gesitueerd.
Wat verder opvalt is dat er vaak gekoppeld wordt gereden met twee
stellen van elk 8 tussen rijtuigen en aan elke kop een locomotief in
de blauwe of oranje kleur vaak ook een blauw en een oranje stel gekoppeld.
Na terugkomst thuis heb ik een en ander gecontroleerd via internet
en wat blijkt dat dit spoor door 3 van de 6 ontworpen tgv lijnen wordt
bereden, nl. Côte d.Azur et Provance, Languedoc et Rousillon, Alpes.
Dus ook de verbindingen met Zwitserland.